Parhaita esimerkkejä toimivista chatbot ratkaisuista

Avatar

Chatbotteja käytetään nykyään lähes kaikissa eri liiketoiminnan alueilla. Olemme nähneet eri pankkeja Suomessa mm. Nordea ja S-pankki ottavan käyttöön chatbotteja asiakaspalvelun osana. Myös monet lentoyhtiöt kuten Lufthansa on automatisoinut ongelmatilanteissa lentojen uudelleen tilaamisen chatbottien avulla.

Automatisoitujen keskustelujen ja chatbot yritysten liikevaihto kiihtyy jatkuvasti. Ennuste on että 2025 chatbot yritykset luovat 1.25 miljardia liikevaihtoa GrandViewResearchin mukaan, ja numero näyttää minulle jopa pieneltä.

Tätä kirjoittaakseni tein tutkimusta yli 150+ eri yrityksen chatboteista. Syynä tähän oli se että halusin löytää parhaat mitä maailmasta löytyy, ja luoda niiden perusteella työkalun mikä oikeasti toimii.

On olemassa monenlaisia chatbotteja. Whatsapp, Facebook ja muut sosiaalisen median botit, ja sitten on web-painotteisia chatbotteja. Tässä artikkelissa keskityn web-painotteisiin botteihin, mutta myös sivuan ns. Omnichannel toiminnallisuutta jossa samaa chatbottia voidaan käyttää monessa eri kanavassa.

Startup yritykset ympäri maailmaa ovat keränneet rahoitusta

Startup yritykset nostavat miljoonia vasemmalla ja oikealla, luodakseen chatbotteja, jotka todella toimivat tietyillä aloilla. Esimerkiksi Ojo Labs keräsi 45 miljoonaa dollaria kiinteistöjen chatbotista ja Lemonade julkaisi puoli vuotta sitten, että he ovat keränneet 315 miljoonaa dollaria chatbotista käytössä olevalle vakuutusyhtiölle. Sitten on myös me, Serviceformin pieni, mutta tehokas joukkue, joka kilpailee suurilla markkinoilla 350 000 dollarin rahoituksella. Onneksi pelkällä rahalla ei voiteta tätä kilpailua. Sen takia meillä onkin syy herätä, joka aamu aikaisin työstämään teille parempia chatbotteja.

Chatbot yhtiöiden käynnistys investointien seuraamiseen on myös oma verkkosivusto Botfunded. Voit myös löytää lisää esimerkkejä botlistista.

Viimeinkin varhainen enemmistö on alkamassa piristyä trendiä kohti ja tekniikka on kehittymässä tarpeeksi hyväksi liiketoiminnalle. On olemassa suuria pelaajia, jotka tarjoavat ”pehmeän ytimen” chatbotteja, kuten Drift, Intercom ja myös me Serviceform.

On olemassa kahta päätyyppiä chatbotteja: Valmiiksi luodut keskustelut ja chatbotit, jotka oppivat. On myös kolmas luokka, joka on yhdistelmä valmiiksi luotuja chatboteja ja oppimista.

Me Serviceformissa luomme kaikkia kolmea tyyppiä, mutta keskitymme liiketoiminnan arvokkaimpiin käyttötapoihin. Useimmissa tapauksissa tämä tarkoittaa valmiiksi luotuja keskusteluja, jotka laukaistaan ​​käyttäjien luonnollisella kielellä.

Tässä on hienoja esimerkkejä kaikenlaisista toimialoista. Olemme yrittäneet olla puolueettomia ja maininneet vain kolme esimerkkiä Serviceformista (koska tarjoamme chatbotteja myös palveluna) ja kaikilta muilta muilta tarjoajilta.

1. Chatbot esimerkki kiinteistövälitykseen

Eri kiinteistöyhtiöt ovat hypänneet mukaan chatbotteihin. Kiinteistövälityksen Serviceform palvelussa käytämme yleensä chatbottia, joka sekä oppii että vastaa niihin ennalta asetettuihin chatbot virtoihin, kuten varaamalla tapaamisen, rekistöröitymällä uutiskirjeeseen tai varaamaan asuntonäytön.

2. Chatbot esimerkki vakuutusyhtiöille

Vakuutusyhtiöt voisivat saada valtavan hyödyn heille suunniteltujen chatbottien käytöstä, mutta valitettavasti vain harvat ovat ottaneet haasteen vastaan. Lemonade on hyvä esimerkki toimivasta käyttötapauksesta. Meillä on myös käytännön esimerkki, miten olemme luoneet vakuutusyhtiölle chatbotin.


3. Chatbot esimerkki pankeille ja rahoituslaitoksille

Aivan kuten vakuutusyhtiöt ja pankit voisivat saada valtavia etuja ystävällisen chatbotin käyttöönottamisesta sen sijaan, että käyttäisivät ihmisvoimaa kartoittamaan asiakkaan tarpeen.

Kuvittele, että korvaat puhelut, joissa kuuntelet musiikkia, painat numerovalinta 1:stä ja kuuntelet sitten lisää musiikkia uudelleen, helposti käytettävällä chatbotilla, joka käsittelee jopa 50% asiakkaan käyttötapauksista. Kummasta asiakkaalle jää positiivisempi kokemus, kun asiat halutaan ratkoa nopeasti?

Nämä käyttötapaukset vaativat paljon robotin kouluttamista, mutta lopulta se voi todella auttaa asiakkaita menestymään. Helsingissä sijaitsevalla GetJenny yrityksellä on hienoja esimerkkejä tällaisesta robotista.

4. Chatbot esimerkki catering yrityksille

Catering yritykset ovat hiukan pienempiä ja vaativat usein puheyhteyden asiakkaisiinsa. Emme menisi niin pitkälle, että suosittelisimme heidän koko asiakaspalvelun automatisointia chatbotin kautta, mutta liidien ja uutiskirjeiden rekisteröintien lisääminen on yksinkertaista ja helppoa. Tässä on esimerkki catering chatbotista.

Tätä voidaan helposti käyttää linkittämiseen online-varauslomakkeisiin tai tosiasiallisesti tehdä varaus tai jopa maksaa tilaus myös chatbotin kautta.

5. Chatbot esimerkki media- ja sisällöntuotantoyrityksille

Monet mediayritykset voisivat käyttää chatbotteja, mutta ne ovat toistaiseksi päättäneet olla käyttämättä. Olemme saaneet yhteyden suuriin mediatoimistoihin ja tarjonneet chatbottia heille pilotiksi. Eli eiköhän kohta ala näkymään lisää mediatoimistoja chatbottien kanssa.

Hyvä esimerkki tästä käyttötapauksesta on chatbotti, joka on sisältösi sisällä. Kutsumme tätä inline-botiksi. Kirjoitimme artikkelin tämän tyyppisistä robotista ja siitä, kuinka ne lisäävät sitoutumistasi artikkeliin 2-3 kertaa enemmän, kuin ilman bottia.

6. Chatbot esimerkki yliopistoille

Yliopistojen verkkosivustot sisältävät kaiken tiedon. Chatbotit ovat hienoja tapoja löytää nämä tiedot. Serviceform-palvelussa tarjoamme palvelukeskusteluja, jotka indeksoivat kaiken verkkosivustosi sisällön ja säätävät sen vastaukseksi robotista. On myös muita palveluntarjoajia, jotka tekevät niin, esimerkiksi Acobot, joka indeksoi verkkosivustosi ja tarjoaa vastauksen niiden mukaan.


Yliopistot käyttävät chatbotteja tällä hetkellä lähinnä opiskelijoiden tukemiseen, ja ne ovat valitettavasti piilotettu pääsyportaalien taakse. Tiedän tosiasian, että ainakin nämä kolme yliopistoa käyttävät chatbotteja auttaakseen opiskelijoita. Nämä ovat Adelaiden yliopisto, Canberran yliopisto ja Staffordshiren yliopisto.

Keskustelemme tällä hetkellä Suomen suurimman yliopiston kanssa chatbotin luomisesta prosessille ja opiskelijatuelle. Päästään ehkä tulevaisuudessa se jakamaan myös teille!

Tämä kuva on peräisin Canberran yliopiston chatbotista, nimeltään Lucy.

7. Chatbot esimerkki verkkokaupasta

Melko monet verkkokaupan tarjoajat ovat alkaneet poimia chatbotteja tukemaan myyntiä ja asiakaspalvelua. Mikään isoista ei ole vielä käyttänyt pääasiallisesti omaa kotisivuaan, mutta testaa sen sijaan Facebook-kanavillaa bottia.

Jotkut voisivat sanoa, että ostaminen chatbotista käymättä heidän verkkosivuilla on tulevaisuus, mutta en jaksa uskoa sitä. Uskon, että chatbotit on avustaja, ei pääasiallinen myynnin lähde. Toivottavasti teknologia osoittaa minut vääräksi.

Lisäksi kaikki ihmiset eivät ole halukkaita ostamaan joitain asioita verkosta kuten, vaatteita, kenkiä, kelloja, lisävarusteita jne. Chatbotilla voidaan ohjata ne nopeasti lähimpään kauppaan käyttämällä sijaintia ja auttaa heitä ostamaan paikan päällä tavalla, johon verkkosivusto ei vain pysty.

Henkilökohtainen idea: Toivon, että chatbot-kokemus tulee yhtenäiseksi verkkosivustolta Facebookiin ja sieltä kivijalkaan asti, kun saavut kauppaan.

Kuvittele että, jos ostat auton, keskustelet heidän verkkosivustollaan olevan botin kanssa nähdäksesi missä voit nähdä auton, kysyt reittiohjeet perille chatista ja myymälään saapuessasi myyjä tietää jo tarpeesi, chatin puheiden perusteella.

Ps. Jos myyt verkkokaupassa tuotteita tai palveluita ja haluat kokeilla tätä ideaa, ota yhteyttä!

Yritin kovasti löytää esimerkkiä verkkokauppasivustosta, joka käyttää chatbottia. Epäonnistuin surkeasti. Tämä tarkoittaa, että otan itselleni löytääkseni kuukauden kuluessa asiakkaan, joka sijoittaisi chatbotin heidän verkkosivuilleen.

8. B2B- ja SaaS chatbot esimerkit

Tämä on laaja aihe ja rehellisesti sanottuna se on olemassa SEO:n vaikuttavista syistä. Teen kuitenkin parhaani tarjotakseni vähän arvoa tämän kanssa.

Yleisin tapaus chatboteissa B2B:ssä on SaaS ja teknologiayritykset. Voin antaa teille kirjaimellisesti tuhansia esimerkkejä. Voit siirtyä myös etusivullemme ja nähdä meidän asiakasyrityksiä, jotka käyttävät chatbottia B2B puolella. Muita hyviä esimerkkejä ovat usein chatbot-ohjelmistoja myyvät firmat, kuten Drift ja Intercom.

Mihin he käyttävät chatboteja?

Käytännössä käyttötapaus on mitä tahansa, mitä ihminen voi tehdä verkossa. Tämä tarkoittaisi asiakastukea, myyntiä, liidien luomista, uutiskirjeiden rekisteröintejä ja niin paljon muuta.

Yksi suosikkini päälle

Täällä en ota mitään puolta, vaan kerron vaan chatbotin, jolle olen hiljattain puhunut ja joka teki hyvää työtä löytääkseni minulle vastauksen.

Nordean Nova chatbot esimerkki

Yksi suosikki chatbot-tuen esimerkeistä on Nordean Nova chatbot. Se kysyy sinulta ongelmasi ja koittaa kaikin tavoin ratkaista sen. Yksi asia mikä tuo tosiasiallisen lisäarvon, on chattiin kirjautuminen. Se avaa sinulle paljon lisävaihtoehtoja ja sinua voidaan palvella tarkemmin, kun se voi käyttää tietojasi tukemaan asiaa.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Add Comment *

Name *

Email *

Website *

Pysy kärryillä uusista ideoista markkinoinnin alalla